Sztuka inwestowania w sztukę
Dzieła sztuki stanowią jeden z najpewniejszych sposobów inwestowania. Obok nieruchomości czy funduszy inwestycyjnych, szczególnie w czasach niepokojów, okazują się być sprawdzonym sposobem lokowania kapitału zabezpieczającego przed inflacją i dewaluacją, jednocześnie podnosząc prestiż kolekcjonera.
Historia polskiego rynku aukcyjnego liczy ponad trzy dekady. Od kilku lat obserwujemy mocny trend wzrostowy. Z raportu portalu Artinfo.pl wynika, że obroty na naszym rynku aukcyjnym wyniosły w 2020 roku 380,4 mln zł, stanowiące 29% wzrostu w porównaniu z rokiem wcześniejszym. W strukturze rynku aukcyjnego, w udziale w liczbie transakcji dominuje sztuka współczesna (65,8%).


Edward Dwurnik – Pomarańczowe tulipany, 2018, akryl, płótno, 30 x 40 cm
Rynek sztuki przestaje być dostępny jedynie dla fachowców i wprawnych kolekcjonerów. Dziś każdy może inwestować. Zespół naszego Domu Aukcyjnego według swojej fachowej wiedzy i doświadczenia dobiera do oferty obiekty wpisujące się segment kolekcjonersko – inwestycyjny. Dzięki sprawnym wyborom, prezentowane na aukcji prace są już tak wyselekcjonowane, aby nabywca miał ułatwione zadanie. Szerokie spektrum oferty przygotowany przez naszych pracowników pozwala na zakup obiektów w różnym przedziale cenowym, co znaczy, że przystąpienie do licytacji można zacząć już na poziomie kilku tysięcy złotych.
Początkującym kolekcjonerom radzimy wybór jednego z dwóch popularnych modeli. Jest to, albo inwestowanie w dzieła artystów o znanych nazwiskach, lub zakup prac młodych artystów, których twórczość nie jest jeszcze znana szerszej publiczności. W przypadku dzieł znanych artystów jest to stabilna i bezpieczna lokata kapitału, a moment decyzji sprzedaży nie jest obarczony większym ryzykiem zbytu. Wyniki aukcyjne lub inne transakcje dotyczące sprzedaży dzieł mogą być wskazówką w dokonaniu wyboru. W przypadku młodych artystów dobrze jest obserwować ich obecność w finałach konkursów oraz aktualnych wystawach rangi instytucjonalnej.
Inwestowanie w dzieła sztuki jest opłacalne. Można prześledzić to na kilku przykładach. W 2018 roku za niewielką pracę Edwarda Dwurnika pt. Żółte tulipany przyszło zapłacić nabywcom 4.600 zł. W 2020 praca tego typu pt. Różowe tulipany została sprzedana już za 19.000 zł. W 2022 Białe tulipany sprzedano z 35.000 zł. Dziś można licytować u nas pracę Pomarańczowe tulipany, której estymacja wynosi 35.000 zł – 45.000 zł.
https://onebid.pl/pl/malarstwo-wspolczesne-edward-dwurnik-pomaranczowe-tulipany-2018/1175031
Jeden z klasyków współczesności – Jan Dobkowski, również jest przykładem inwestycji, z dużą prognozą zwrotu kapitału. Widać to na przykładach sprzedaży jego prac, gdzie w 2016 roku za pracę Serce zapłacono 40.000 zł. W 2019 obraz Pragnę wylicytowano za 82.600 zł. W 2021 Jedność niemożliwa za 114.000 zł. Na naszej najbliżej akcji licytowany będzie obraz z cyklu Himalaje, którego estymacja wynosi 85.000 – 110.000 zł.
https://onebid.pl/pl/malarstwo-wspolczesne-jan-dobkowski-z-cyklu-himalaje-vi-2002/1174986
Warto również inwestować w młodych twórców, którzy z roku na rok wypracowują sobie coraz silniejszą pozycję na rynku. Takim przykładem jest niewątpliwie Łukasz Patelczyk, którego ceny pracy na początku wejścia na rynek zaczynały się od kwoty 500 zł. W 2012 roku praca Bez tytułu sprzedała się po cenie wywoławczej – 500 zł właśnie. W toku konsekwentnie budowanego rozwoju, w 2018 roku za pracę Brama przyszło już zapłacić nabywcy 5.000 zł. W kilku ostatnich latach ceny za jego prace poszybowały do kwot rzędu 50 – 60 tys. zł. Nasz nadchodząca aukcja oferuje obraz The last rays, którego estymacja wynosi 40 000 – 60 000 zł.
https://onebid.pl/pl/malarstwo-wspolczesne-lukasz-patelczyk-the-last-rays-2019/1174959

Łukasz Patelczyk – The last rays, 2019, olej, płótno, 100 x 80 cm
VII Kolekcjonerska Aukcja Sztuki Warsaw Art Promotion
28.03.2022 o godz. 19:00
Wystawa przedaukcyjna:
Mazowiecki Dom Aukcyjny
ul. Mazowiecka 11
00-052 Warszawa